MITEN PÄÄSTÄ PYHIEN JÄLKEISISTÄ SOKERIÖVEREISTÄ?

Joulu sekä vuodenvaihde tuli elettyä ilman erityisiä arkirutiineja ja välillä havahduin suklaa käsissäni kun oli nälkä. Elin siis tosi rennosti pyhät ja usein tykkäänkin ottaa irtiottoja arjesta tuolloin kun on muitakin ihmisiä koolla. Silloin on myös yleensä paljon ruokaakin joten voi nauttia hyvällä omalla tunnolla ja palata rytmeihin takaisin pyhien jälkeen.

Usein kuulee että irti pääseminen herkuista on vaikeaa ja suklaaöverit jäävät helposti päälle. Minullakin tuo helposti lähtee käsistä mutta onneksi muistaa miten hyvältä se arki tuntuu puhtaan ruuan ja säännöllisten rytmien kanssa. Välillä ne tosi pahat sokeriöverit pakottavat takaisin parempiin valintoihin sillä huonot olot puskevat päälle – tekee mieli hävittää herkut kaapeista ja prepata kunnollista ruokaa. Itse suosittelenkin hävittämään oikeasti ne heikkoudet kaapista pois, jos herkkuhimot ovat kovat. Ruokien valmiiksi tekeminen helpottaa myös palaamista normaaliin arkeen, sillä kun ruoka on tehty valmiiksi, tulee se helpommin syötyä sieltä.

Yleensä ensimmäiset pari päivää tai eka viikko ovat pahimpia kun tekisi mieli haukata nälissään kaikkea sokeria sisältävää. Töissä tai muualla harrastuksissa kannattaa pitää aina eväät mukana jolloin repsahdusten mahdollisuutta ei tulisi. Nälkäisenä tekee nopeita ja hätiköityjä päätöksiä jos evästä ei olekaan mukana valmiina.

Kun viikko terveellisempää elämää on takana, voi olla ylpeä itsestään. Viikon jälkeen on taas helpompi jatkaa eteenpäin. Jos haluat pitää herkuttelupäivän ja irtipääsemisen pelko on taas suuri, tee päätös että herkut ovat sallittu vain yhdeksi tietyksi päiväksi. Ylimääräisiä ei kannata ostaa kaappeihin kummittelemaan jos on vaikeaa pitäytyä niistä irti.

TOP 5:

  • Aloita yhdestä sokerittomasta päivästä – älä haukkaa liian isoja haasteita itsellesi kuten 3kk tms
  • Preppaa monen päivän ruuat valmiiksi jääkaappiin jolloin syömisrytmejä on helpompi toteuttaa
  • Muista veden juonti!
  • Herkuttele yhtenä päivänä äläkä hamstraa ylimääräisiä kaappiin
  • Kuuntele olotilaasi – se on parempi jo parin päivän jälkeen! 🙂

 

LUE MYÖS:

KOHTI PAREMPAA JOULUA

EI MENNYT NIIN KUIN SUUNNITTELIN

ELÄ HETKESSÄ – ÄLÄ SOMESSA

Seuraa mua:

Instagram – Youtube

Kommentit

kommenttia